خوش بینی آبی 40 درصد ایرانی ها!

[ad_1]

«کشور ما کشوری پرآب است و هیچ مشکل و نگرانی بابت کمبود آب نداریم». این جمله برای من و شما که وضعیت منابع آبی کشورمان را می‌دانید ممکن است یک شوخی به نظر برسد، اما متاسفانه باید گفت که تقریباً 40 درصد مردم معتقدند و در این خوش‌بینی آبی، مشخص نیست که چه چیزی نگران کننده است. آینده در انتظار ماست

نتایج آزاردهنده یک اسکرول

به گزارش خراسان، اگرچه در سال های اخیر بارها صحبت از تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کاهش ذخیره سدها، وضعیت بحرانی دشت ها و … شده است، اما نتایج نظرسنجی های اخیر مرکز نظرسنجی ایسپا نشان می دهد که بخش قابل توجهی از مردم ممکن است چیزی در مورد آن نشنیده باشند یا باور نداشته باشند که وضعیت آب در کشور بحرانی است. در این نظرسنجی از 1584 شهروند بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی در سراسر کشور پرسیده شد: «به نظر شما ایران از نظر منابع آبی کشوری کم آب یا پرآب است؟» نتایج این نظرسنجی بسیار ناراحت کننده است.

اگرچه 61.5 درصد مردم ایران را کشوری کم آب می دانند، اما 31.7 درصد آنها ایران را غنی از آب می دانند و 6.8 درصد گزینه «نمی دانم» را انتخاب کرده اند. یعنی در مجموع حدود 40 درصد از شهروندان اطلاعات کافی از بحران آب کشور ندارند و حتی بسیاری از آنها با خوشحالی فکر می کنند کشور ما پر آب است. در واقع از هر 10 شهروند بالای 18 سال، 3 نفر معتقدند که ایران از نظر منابع آبی غنی است.

اعتقادات صحیح تر سالمندان و تحصیلکردگان

نکته مهم دیگر مربوط به محدوده سنی افرادی است که به مشکل کم آبی در کشور اعتقادی ندارند. شاید دلیل اصلی این باشد که سالمندان به خوبی از فصل بارانی و زمستانی که برف های غلیظی از پشت بام ها و حیاط ها می زدند به یاد دارند و تا مدت ها آن زمستان ها برای آنها فقط یک خاطره بود. یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که با افزایش سن، این باور وجود دارد که ایران کشوری کم آب است. در حالی که این میزان در بین 18 تا 29 سال 60.6 درصد است. همچنین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (9/62 درصد) نسبت به سایر افراد، ایران جزو کشورهای کم‌آب به حساب می‌آیند که این میزان در بین افراد با مدرک تحصیلی کمتر از یک دیپلم، 4/59 درصد است.

وضعیت ما دقیقا چگونه است؟

در حالی که باید خوشحال باشیم که ۶۱.۵ درصد مردم کشور را کم‌آبی می‌دانند، اما کاری نمی‌توانیم بکنیم جز بررسی برخی اخبار، گزارش‌ها و آمارهای هفته‌ها و ماه‌های اخیر تا ۳۸.۵ درصد دیگر به آب خود خوشبین باشند. ایتبی:

* در فهرست 45 کشور در معرض خطر، ایران در رتبه چهارم قرار دارد. در گزارش ناسا تاکید شده است که بعید است در 30 تا 40 سال آینده بخش های وسیعی از ایران به طور کامل بیابانی شود.

*سالانه 20 میلیارد مترمکعب از منابع طبیعی و آب های زیرزمینی استحصال می شود و منابع آبی مورد غارت قرار می گیرد که با این روند تا 20 سال دیگر (1420) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود، زیرا ما منابع آبی را از ما غارت می کنیم.

* برخلاف خوش‌بینی‌های ایجاد شده نسبت به بارندگی‌های روزها و هفته‌های اخیر در کشور، گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم کل نهاده‌های سدها از ابتدای مهر تا دوم بهمن برابر با 8.6 میلیارد مترمکعب بوده که 18 کاهش را نشان می‌دهد. درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل.

سهم ما تنها یک سوم میانگین بارندگی جهان است

رئیس مرکز مدیریت خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی به خراسان گفت: به احتمال زیاد آن دسته از افرادی که ایران را کشوری پرآب می دانند، به اطلاعات و گزارشات دقیق دسترسی ندارند یا به آن اعتماد ندارند. . ; چون همه چیز روشن است و شکی نیست که ما واقعاً از نظر آب غنی نیستیم. وی برای سخنان خود مثال هایی نیز آورده است:

– نسبت به مناطق خود از نظر بارندگی سالانه وضعیت بهتری نسبت به کشورهایی مانند عربستان، کویت، اردن و امارات داریم اما نسبت به کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکیه وضعیت بدتری داریم.

متوسط ​​بارندگی سالانه در جهان تقریباً 700 تا 800 میلی متر است، اما میانگین بارندگی ما به 240 میلی متر می رسد. یعنی حدود یک سوم تا یک چهارم میانگین جهانی; در حالی که کشوری مانند ترکیه به طور متوسط ​​سالانه 600 میلی متر بارندگی دارد.

-درست است که این روزها در برخی استان ها بارندگی نسبتا خوبی داریم، اما در عین حال در استان های پربارش مانند ایلام و کرمانشاه 50 درصد کمتر از قبل بارندگی است، در سایر استان ها از جمله تهران و خراسان رضوی حدودا 30 بارندگی را تا 40 درصد کاهش دادیم.

-اگر کمبود بارندگی در اسفند و فروردین مانند تابستان سال آینده جبران نشود، در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور تنش آبی خواهیم داشت و این بسیار نگران کننده است.

– طرح ها و برنامه های بزرگ در حوزه آب و محیط زیست بدون حمایت مردم به نتیجه نمی رسد و اگر جامعه باور نداشته باشد که وضعیت آب در کشور بحرانی است، مشکلات زیادی داریم.

– موسسات مدیریت حوزه هایی مانند کشاورزی باید اقدامات جدی تری برای مدیریت بهتر منابع آب انجام دهند. اما این نیز برای مردم مهم است که به کمبود آب در کشور اعتقاد داشته باشند و به نوبه خود در مصرف آب صرفه جویی کنند.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما